جاذبه-های-شهرستان-صایین-قلعه
0 0

جاذبه های شهرستان صایین قلعه

نویسنده : بهزاد قانونی ﺳﻪشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت شش صبح روز جمعه یکم آذرماه در هوای کاملا سرد پائیزی به سمت شهرستان زیبای سائین قالا راه افتادیم تا یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین جاذبه تاریخی این بخش از آذربایجان رو از نزدیک ببینیم و برای شما معرفی کنیم  با ما همراه باشید.

مکانی که قصد  دیدار از آن جا را داریم  در روستای بی بی کند شهرستان صایین قالا است که تقریبا 16 کیلومتر از داخل شهر راهه و تقریبا در یک منطقه خشک و کوهستانی قرار داره.

بعد از عبور از داخل روستای بی بی کند، تقریبا مسیر کوتاهی رو در جاده خاکی طی کردیم تا به پایین کوه تاریخی بی بی کند برسیم.غارهای بزرگ و کوچک در دل این کوه از دور مشخص بود در تصاویر زیر قابل مشاهده است.

روستای بی بی کند

یک دهانه غار خیلی بزرگ در زیر کوه بود که داخل آن هم چشمه آب وجود داشت با نگاه کردن به بالای دهانه یک دریچه بزرگ و گرد دیده می شود و اگه کمی توجه کنیم می توان دریافت که در طول تاریخ قسمت های بسیاری از این غار نابود شده است.

غار بی بی کند

اگه به سمت راست تصویر بالا توجه کنید پله های آهنی برای راحت وارد شدن به داخل غار قرار دادند.

بی بی روستا

داخل غار خیلی باریک و تنگ است به همین دلیل نمیشه ایستاده از داخل آن نگاه کرد وباید خمیده به درون غار بریم و از مشاهده عجایب غار لذت ببریم.

صایین قلعه

بعد از وارد شدن به غار، برای ورود به اتاقها اصلی، باید از مسیر فوق العاده تنگ و کوچک پله ای پایین بریم.

بی بی کند

داخل این دالان رو بصورت نشسته عبور کردیم تا به اتاق های اصلی برسیم، در همین راهروی تنگ، چندین پنجره کوچک هم وجود داشت که مسیر رو روشن نگه داره.

غار بی بی کند

به اتاق های تو در تو رسیدیم که بصورت حیرت انگیزی با دست مردمان سختکوش آن زمان کنده شده بود و به این زیبایی هنوز هم باقی مونده غارهای دستکن روستای بی بی کند در شهرستان سائین قالای آذربایجان قدمتی حدود 3500 ساله دارد

درون اتاقها به خوبی کنده شده و دارای تعداد زیادی تاقچه، نورگیر، ورودی و سکو است. ستونهای کنده شده از سنگ در قسمت جلوی دخمه می‌ باشد که با ظرافت خاصی کنده‌ کاری شده و به آن شکل داده شده‌ است.

بعد از آن که یه دل سیر از اتاق های تو در تو دیدن کردیم طبق سمت چپ تصویر بالا از پله آهنی بالا رفتیم و وارد غار سوم شدیم.

بی بی کند

داخل این غار، تا دلتون بخواد اتاق تو در هست و واقعا حیرت انگیزه،  به خوبی می توان از شکل و شمایل اتاقها به این نتیجه رسید که بیشتر کاشانه یا پناهگاهی برای مردمان منطقه در هزارۀ نخست پیش از میلاد بوده و شاید بخشهایی از آن نیز به عنوان گوردخمه مورد استفاده قرار گرفته است. چه بسا در دوران بعد نیز به شکلهای گوناگون از آن استفاده شده است.